onsdag 20. juli 2011

Fjelltur i midnattsol

I Nord-Norge har man gode muligheter til å komme seg ut i naturen når det skulle være sommerstider. Mørket er ingen hindring. Det finnes selvsagt andre utfordringer som må ovestiges, men av og til kommer muligheten. Da er det bare å gripe den begjærlig, ha planene klare på forhånd og hive seg ut.

Litt hustrig på toppen! Foto: Sigurd Leithe
Muligheten for midnattsoltur med min kjære åpenbarte seg i går kveld. Etter å ha vurdert ulike forslag, og konkludert med at ungene kom til å sovne seint, havnet vi på tur opp Tomasjordfjellet/Nordfjellet. Tante overtok pass av barn, og vi dro ut.

Det er ikke mange kvelder/netter som i går i løpet av en sommer her nord. Det var sol fra skyfri himmel, stille og god temperatur - rundt femten grader. Mygg og knott sørget for at stopp ikke ble for langvarige. Perfekt. Min kjære ruslet opp slalombakken i Kroken, mens jeg hang som et slips etter. Det er utrolig hvor lenge en kan holde seg på godt over 160 i puls om ønskelig! Lenger oppe slaket det ut, pulsen gikk ned og vinddragene tiltok. På toppen var det friskt - med ei flott utsikt.

Fremdeles gjelder regelen at det er i motbakker det går nedover. Dersom en har problemer med ledd, kan det være lurt å starte i bakker som ender i en fjellheis. Sett i gang og gå! Jeg unner dere alle en fantastisk opplevelse i vår flotte natur - lik den vi hadde i går.


Tromsdalstinden sett fra Tomasfjordfjellet/Nordfjellet. Foto: meg
Etter turen så jeg at Tromsø løpeklubb arrangerer motbakkeløp i slalomløypa der vi gikk opp i går den 31. august. Det er bare å melde seg på: https://www.deltager.no/k500-2011 eller se Facebook: https://www.facebook.com/event.php?eid=234560416577399 .

2 kommentarer:

  1. Så flink du e Elisabeth, selv ett par sting i haka stoppe dæ ikke..hilsen sissel

    SvarSlett
  2. De stingene i haka var ikke ubehagelige lenger når de endelig slutta å blø. Etter ca et døgn gikk også det verste av tommelomskheta over, og da var det bare å gripe sjansen. Er veldig glad for at vi gjorde det! Takk for at du leser bloggen min, Sissel. Klem fra Elisabeth

    SvarSlett