søndag 13. november 2011

Helt med fra sidelinja - NNM kyokushinkai karate


Fra de yngstes klasse (foto: Sven Jonsson)
 Lørdag var jeg helt med igjen.... på sidelinja. Nord-Norgesmesterskapet i kyokushinkai karate gikk av stabelen i Tromsø. En del av barna "våre" var med på festen. Selv stilte jeg som laglederen deres og hjørnedommer da den noe eldre garde tok over mattene.

Det var en av de dagene der jeg erfarte at livet mitt knapt tar høyde for hverdagene, mens spesielle evenementer som krever noe planlegging kan være vanskelig å få til. For min del ble det travelt fra første minutt. Det roet seg heldigvis noe til slutt.

Når det er sagt, er jeg veldig stolt av ungene. De viste god vilje, og fikk til en del på matta - også de minste som kanskje ikke var så forberedt på at dette var en del større enn et klubbmesterskap. Et mylder av sommerfugler var fast inventar i mange mager så lenge mesterskapet pågikk for deres del. De ble utrolig slitne etter to runder i kata (mønster) og tre kamper hver. Likevel gjorde de en bra figur.


Fra en kamp i den nest yngste klassen (foto:  Ronald Johansen )
Når barnedelen av mesterskapet var ferdig, fikk de en velfortjent pokal og diplom hver. Det var godt å se fornøyde barnefjes, og enda bedre å se dem alle dukke opp smilende på trening to dager etterpå! Dette var bare gøy. Som ei mor sa det: "Jeg spurte ham hvordan han syntes det gikk. Han så gledesstrålende på meg, og sa at det gikk kjempebra, og at han hadde tapt alle kampene!"

Etter at ungene var ferdige, var det tid for de eldre juniorene og de voksne. Fra nå av var det på med beskyttere og beinhard (bokstavelig talt) kamp på matta. Artig å se på for en gammel sirkushest, og jammen hadde det vært artig å trene seg opp til å bli med en gang også.


Fra den eldste juniorklassen (foto: Sven Jonsson)

De gamle er nå fortsatt eldst, og de viste seg frem i oppvisningsdelen, både med høyere gradert kata og med knusing. Reint ut pent og tøft å se på. Igjen skulle jeg ønske jeg kunne vært med, men det gikk ikke denne gangen i hvert fall.

Avansert kata (mønster) (foto: Tobias Kvile Erstad)


Fra oppvisningskata (foto: Tobias Kvile Erstad)



Knusing (foto: Tobias Kvile Erstad)

Kom og se på neste gang da vel?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar