onsdag 22. februar 2012

En liten oppvekker

"Livet er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar...".

Jeg har hatt en infeksjon i kroppen ei stund. Den ble ignorert helt til lørdag - fem dager siden nå. Fra lørdag til mandag tenkte jeg at det var noe som kom til å gå over, eller utvikle seg til en kraftig forkjølelse/influensa. 

Et lokk over- og litt stikking i brystet samt pusting og pesing bare jeg gikk opp ei trapp hjemme gjorde at jeg mistenkte bronkitt, lungebetennelse eller noe i den gata, og tuslet til legen. Bokstavelig talt.

Legen, derimot, fryktet for hjertet. Særlig siden familien min har hatt sine hjertehistorier. Det er veldig flott å bli tatt på alvor, men jeg hadde jo aldri trodd at det skulle være så alvorlig. Jeg ble nå derfor litt skremt.

Det gode med å bli tatt såpass på alvor, er at man blir skikkelig utredet, og at det er verdier på det meste. Noen av de verdiene kan tas med videre i treningssammenheng med en større visshet om hvor man ligger i løypa. Jeg synes det er betryggende å vite at blodsukkeret er normalt, blodprosenten er perfekt og at blodtrykket er helt fint. Videre er det litt morsomt å være sikker på at hvilepulsen er under 60, men jeg hadde jo syntes om å få målt en makspuls også - i en annen sammenheng.

Engstelsen er selvsagt et sterkt element idet alle disse prøvene blir tatt, men hjertet mitt ble i hvert fall friskmeldt denne gangen. Jeg skal være glad når dette gir seg, og håper det blir snart. Veiene og dojoen lokker.

En oppvekker var det: Man eldes.


2 kommentarer:

  1. Ja eg hadde definitivt også tatt turen til legen da. Og så er det ikkje så dumt med ein grundig sjekk i ny og ne, då føler ein seg mykje tryggare når ein vil tøye grensene litt.
    Fekk du målt kvilepulsen til under 60 då du var hos legen?
    Det er jo kjempebra. Kan tenke meg at du heime ville kanskje hatt enda lågare?

    God bedring med tanke på infeksjonen, håpar den slepp taket snart!

    SvarSlett
  2. Pulsen låg på 57-60 når eg låg i senga hos legen. Eg var ein smule nervøs da, og derfor seier eg at den er under 60. Trur kanskje eg har lågare puls heime, ja.

    Er i 50 % jobb no, og ventar på at infeksjonen skal sleppe. I mellomtida ser eg langt etter alle i treningstøy, joggande eller med ski på beina.

    Riktig god betring til deg óg. Knærne må vi ta godt vare på!

    SvarSlett