fredag 16. november 2012

Fleksibilitet - du herlige uttøying

Detalj fra InSPIRE yogastudio
Etter comebacket mitt i karateverdenen, og min videre inntreden i joggeverdenen, tøyde jeg nærmest ingenting. I begynnelsen kjentes det ut som om min store mage var i veien for det meste, etter hvert var det bare travelhet som hindret meg i å gjøre noen gode øvelser. Stiv og støl var jeg i hvert fall, og verre ble det jo mer jeg skulket unna. Til slutt mente jeg at min tid som myk var et passert stadium.

Denne høsten har yogaen gjort sitt inntog i mitt liv - igjen - og nå jevnlig. Her finner jeg også håp om å bli mykere igjen. Tøying har alltid tiltalt meg, og har alltid vært en bonus jeg har sett fram til etter enhver treningsøkt. Jeg har begynt å se den gleden igjen nå.

Viryayoga er, såvidt jeg har forstått, en type yang-yoga: En form for yoga der det fokuseres på musklene. Denne uka ble det plass til yin-yoga: Etter ei oppvarming der svetten silte, gikk vi over til tøyeposisjoner som skulle holdes i mellom to til fire minutter. Innenfor yin-yoga er det visst vanlig å holde posisjonene i inntil sju minutter. Kontrasten mellom å ta seg skikkelig ut, og deretter få tøye skikkelig ut er noe jeg setter stor pris på - og som jeg kjente igjen fra karatetrening. Denne gang kunne jeg la meg roe ned i avslappende omgivelser også. Ei fredfull treningsøkt!

Tidligere blogginnlegg om yoga:
http://senpai-elisabeth.blogspot.no/2012/08/viryayoga.html

http://senpai-elisabeth.blogspot.no/2012/10/hst-i-yogaens-tegn.html

Litt om yin-yoga:
http://www.yinyoga.com/ys1_0.0_what_is_yin.php


Hjerterom og hjertero på InSPIRE


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar