lørdag 29. september 2012

Noen ganger gjør veien en u-sving

Veien er målet. Det har jeg gjentatt ofte, og gjennom flere innlegg i denne bloggen. Enkelte ganger gjør veien en u-sving, eller er mye mer kronglete enn man setter pris på.

Humøret er vel ikke helt på topp etter å ha gått på nok en skadesmell. Det begynte med et vondt kne i juni, fortsatte med overtråkk i august, og nå måtte jeg jammen meg gå til legen da det vonde i leggen ikke ville gå over. Legen konstaterte betennelse, ingen jogging på et par måneder - i hvert fall ikke på asfalt, og foreskrev betennelsesdempende medisiner.

Jeg trodde jo ikke helt mine egne ører, men slik er det. To milløp på asfalt og mye tråkking i feriedagene med dårlige sko forbedret ikke akkurat helsa til foten min.

Du må holde deg i ro i et par uker, sa legen min. Heldigvis modererte han seg noe da han så mitt uforstående uttrykk. "Å holde seg i ro" betyr ikke "å synke ned i sofaen med potetgull, cola og sjokolade". Det betyr heller å trene, men ikke trene leggen. Etter et par uker, kan jeg til å med gå på fjelltur og bevege meg (prøve litt jogging) på myke skogsstier.

Et treningsopplegg for de første to ukene begynner å ta form i hodet mitt. I dette opplegget er styrketrening, yoga, svømming og sykling alternativene. Det er bare å ta fatt på en ny periode med masse spennende aktiviteter!

PS: Du trenger slettes ikke å få verken sene- eller beinhinnebetennelse av å jogge/løpe. Her er en artikkel om hvordan du kan forebygge http://www.dn.no/dnaktiv/article1948855.ece

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar