mandag 1. oktober 2012

Humør og trening

Trening gjør noe med humøret. Det ser ut til at de fleste er enige om at trening, i tillegg til fysiske fordeler, også gir psykiske opptur. Det blir snakket mindre om hvor elendig humøret kan bli etter et par dager med vakkert høstvær og ufrivillig opphold i treninga.

Slik var det for meg i helga. Søndag kveld surnet jeg, og eddik ville smakt søtt ved synet av min syrlige åsyn. En lakmustest hadde vel nærmest vist minusverdier. Et godt stenk av god, gammeldags, utslitt trøtthet gjorde selvsagt sitt til å forsterke bildet av at ei helg uten trening, er ei helg uten mening. Kort sagt: Jeg slet kraftig!

Joda, jeg har snakket pent om alternativ trening og slikt, men i helga ble det rett og slett for mye å gjøre. Det var ei sånn helg som normalt sett ville ha åpnet for å stikke en tur gatelangs med joggesko på beina i titida på kvelden. Med joggeforbud går jo det ekstremt dårlig.

Jeg våkna opp til en ny dag. Til og med ei ny uke i dag, og fant ut at det ikke kan fortsette slik. Basta. Nå har jeg prøvd å lage program med timeplan. Det første som skjedde var selvsagt at timeplanen gikk i vasken siden det ble styrke, ikke svømming i dag. Timeplaner er til for å omrokkeres, bare den kan gjennomføres.

Og hva skjer? Sur, jeg? Nekjda, her skinn sola (selv etter mørkets frembrudd)!!




Type høstvakkervær i Tromsø.


2 kommentarer:

  1. Styrke er jo god alternativ trening, er det ikke? Jeg vil gjerne trene mer styrke, men sliter med å motivere meg til å gjøre det alene... Men plutselig er vi i jogging igjen, og bare vent til januar, da skal vi løpe!

    SvarSlett
    Svar
    1. Litt bekymra for den leggen din, May Liss, mht styrketrening. Gjør den vondt når du går også? Hvordan er det med slyngetreninga?

      Når det gjelder meg og løping, er jeg redd høsten skal gå før jeg tør meg ut på hardtrening i løypene. Jeg må i hvert fall kjøpe meg nye sko først - slik det ser ut nå i alle fall. Avventer litt med påmelding til mila i januar da betennelsen må være historie først, men om formen er der, stiller jeg selvsagt på startstreken!

      Slett