lørdag 13. oktober 2012

Krasj i podens idrettsliv

Joda, det skjer at det blir krasj i alt det en skulle ønske seg å være med på. Prioritering og dennes vansker er kjent, men at alle gode ting skulle krasje for den lille på fem... Ja, det var uventet.

Småen har stått på venteliste på turn siden han var litt over året gammel. Altså i nærmere fire år. Jeg hadde helt gitt opp å høre noe fra dem nå, og da poden meldte seg lysten på å begynne på fotball, ga foreldrene etter. En ting måtte han da få lov til, siden storesøster sjonglerer med tre ulike aktiviteter (noe foreldrene ikke alltid er like glade for).

Joda, det ble heia Skarp og hurra-meg-tu ei stund og snurr i treningstider og alt mulig. Så ringte turnfolket nærmere klokka sju en lørdag kveld. Det var tid for poden å begynne på turntrening. Jippi! Vi la ild og sjel i at han skulle like seg på turn, og jada, han fikk fortsette med fotball. Fotballen hadde nemlig byttet dag fra mandag til tirsdag ei stund, og da klarte vi oss såvidt. Men, akk, poden var ikke lenge i paradis. Fotballen ble igjen flytta til mandager, på nøyaktig samme tid som turn. Foreldrene bestemte seg for at turn var tingen, og han hadde kun ei trening. Dette kunne vi leve med - foreldrene altså.

Så skjedde en sak jeg ikke hadde regnet med. Jeg hadde hørt at man kunne stå lenge og vel i kø for å komme på svømmekurs, og hadde satt begge ungene opp på slike nå i vår. Jeg hadde jo beregnet at de minst kom til å stå i kø et år, og vi har derfor vært flinke til å oppsøke svømmehall. De er fryktelig glade i bassengaktiviteter! Søndag for ei uke siden ble jeg oppringt. Der var det jammen meg plass til begge ungene - på et og samme kurs. To ganger i uka var det snakk om. Og joda, sikkert som banken, den ene dagen kolliderte svømmetreninga både med turn og fotball.

Poden fikk valget. Han valgte svømming. Turntreninga er betalt. Jeg har tryglet på mine knær om å finne ei løsning. Hittil har jeg ikke hørt noe, men håpet er der fremdeles. I mellomtida er poden fast bestemt på at svømminga er helt topp. Sukk. Tre aktiviteter han gjerne ville vært med på (minst en for mange). Alle mellom halv fem og halv seks mandager.


Tromsø turnforenings logo er skikkelig stilig.
Dette er jo også trening som hadde passet poden veldig bra.
Håper pausen blir kortvarig!



Så langt har svømmeklubben vunnet kampen om småens gunst.

4 kommentarer:

  1. Kan ikkje anna enn flire når eg les dette. Trur det er mange som kjenn seg igjen

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har skjedd fleire, med andre ord? Sukk...

      Slett
  2. Huff, for nokre vanskelege valg.
    Og for nokre lange ventetider!?
    Så synd at det skal vera så komplisert å la barn bli med på forskjellige aktivitetar, men at dagane kræsja var jo virkeleg uflaks.
    Håpar de finn ei løysing slik at han kan både vera med på svømming og turn.
    Så skal det samtidig passe for både store og små.

    Men herleg at han vil drive med alt dette.
    Kryssar fingrane for at det ordnar seg!

    SvarSlett
    Svar
    1. I kveld skal han gå på turn igjen, men no er han ikkje så motivert til det. Symjinga er nok artigast! Vi får sjå om gnisten tennast igjen etter treninga, eller om vi berre må leggje turn på hylla ei stund. Han kallar det jo berre ein pause...

      Slett