søndag 4. mars 2012

Hjertemat

Jeg er forkjølt - ennå. Siden jeg tidligere har erfart at det ikke virker med jogging mot forkjølelse, har jeg forsøkt med enda en dag ro. Ro gir rom for å gjøre mer enn å tenke på - og gjøre noe av alt en skulle ha gjort utenom trening, jobb og unger. I dag har jeg altså sjauet i vårt kaotiske hjem OG tenkt ut at det absolutt ikke kan skade å endre litt på kostholdet.

Min tanke har vært (og er egentlig ennå) at trening automatisk fører til et bedre kosthold. Det er på mange vis riktig dersom jeg ser på meg selv som den ultimate testperson. Om trening og kosthold hadde vært de eneste variablene jeg kunne ha konsentrert meg om i livet, hadde kanskje alt vært rosenrødt på begge fronter. Jo mer jeg trener, jo mer lyst har jeg på sunn mat.

Trening og kosthold er det jo ikke de to eneste variablene i livet, selv for toppidrettsutøvere - og slettes ikke for en mosjonist som sliter for å få tida til å strekke til. Nettopp tid er essensielt. Tid til barn og annen familie, jobb, hvile/restitusjon, sosiale aktiviteter, andre hobbyer. Variabler som, om enn hyggelige, stikker kjepper i hjulene for synkroniseringen mellom trening og kosthold.

Likevel er det jo slik at ikke alle prioriteringer trenger å gå på tvers av alle prioriteringer man vil gjøre plass til i hverdagslivet. Dette med kosthold er også et spørsmål om å skape seg mer tid til alle variabler i livets gang. En kan vel rett og slett ikke tenke på all den tida man skal være sprek pensjonist dersom en hiver i seg allskens ufornuftig mat, eller..? Det er ikke alltid bare positivt å leve i nuet.

Ettersom jeg fikk meg en liten vekker for vel ei uke siden med tanke på svake hjerter innen familien, har det surret noen tanker om riktig mat for hjertet. I dag googlet jeg rett og slett "hjertemat". Blant artiklene, fant jeg noe enkelt å forholde seg til. 20 ingredienser som er bra for hjertet:

1. Laks: Jepp, den er god. Laks/fiskemiddag minimum én gang i uka. Til tross for at samboeren er tilnærmet allergisk for fiskemat.
2. Linfrø: Jaha, greit.
3. Havregrøt: Jeg er søkklei havregrøt, men mumser havre med melk og bær (evt. syltetøy når bær ikke lenger kan oppdrives)
4. Rødvin: Jeg har blitt skeptisk til alkohol. I alle fall i barns selskap, og da er det bare å hamstre rød eplejuice.
5. Mandler: Den er god! Gleder meg!
6. Valnøtter: Nam! Håper jeg aldri blir allergisk!
7. Tunfisk: OK, liker ikke tunfisk, og da er det det samme hvor sunn den er...
8. Te: Joda, men en kopp kaffe (latte) om dagen må jeg vel få unne meg... Eller?
9. Brun ris: Isj! Det må vel gå ei stund før jeg skal klare å venne meg til den smaken.
10. Blåbær: Ja takk, bjørnen i meg elsker blåbær!
11. Gulrøtter: Om gulrøttene er økologiske eller små og knaskende, er de gode også!
12. Spinat: Noen gang smakt spinatpannekaker? Det er sjelden jeg har drøvtygd mer.
13. Brokkoli: Jaja, den er grei!
14: Søtpoteter: Må smakes!
15. Paprika: Jaha, ja. Sprayes ikke paprikaen med allskens gifter?
16. Asparges: Blir fort lei av dem...
17. Appelsiner: Jepp, spiser, gjerne alltid!
18. Tomater: Har lovt dattera at vi skal prøve å dyrke tomater og agurker i vinduet. Kan bli et morsomt eksperiment!
19. Melon: Mmmm, nam!
20. Mørk sjokolade: Ja, bare den er uten laktose så er det greit. Klarer ikke mye av den uansett.

Joda, det er viktig å se på den lyse siden først. Her finner man jo masse mat det er mulig å like. Jeg blir vel nødt å se på hva jeg bør skjære ned på også i hverdagen. Ferdigmat eller halvfabrikata med mye salt, for eksempel. Ikke alltid like lett. Det viktigste er i alle fall å finne mat det går an å kjøpe i en vanlig butikk, og ikke være nødt til å bruke mange timer på å finne den (dvs. lese gjennom ingrediensene på hver eneste matvare).

En av tre kvinner dør av hjerte-karsykdommer. Det er kanskje vel verdt å merke seg hva man kan gjøre for å forebygge slike (og det gjelder begge kjønn). Her er to artikler som kan være fin å lese som en start:

http://overgang.no/tema/271/article/item/null?gclid=CNfNptvvy64CFe4tmAodZmod_Q

http://www.lhl.no/no/hjertelig-hilsen/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar