onsdag 21. mars 2012

Nesehorn - når forkjølelsen gjør deg desperat

Nesehorn
Er du klar til et blogginnlegg om nesehorn? Nei, ikke dyret neshorn, men nesehorn som er nært forbundet med yoga der det igjen er forbundet med renselsesprosesser.

Nesehornet er en artig sak som er designet av Per Peo Olsen, en kjent person innenfor norske yogamiljøer vil jeg tro. Det er rett og slett en sak i hardplast formet som et horn. Oppi denne skal man ha koksalt og vann som er nært opptil kroppstemperatur. Vannet skal man la renne gjennom nesen, og ut gjennom det andre neseboret. Les mer om dette her: http://www.yogaprosess.com/norsk/nesehorn/nesehorn.html

Selve prosessen ser temmelig komisk ut. Det er derfor fare for å bryte ut i latter med andre tilstede i rommet, hvilket betyr at du helst skal være alene idet du holder på med neseskyllingen: Ubehaget med å le mens du holder på er for stort. Tro meg!

Selvsagt bør du gjøre denne prosessen daglig, men dersom jeg skulle ha gjort alt som bør gjøres daglig, hadde jeg neppe fått tid til å sove. Et argument for å gjøre noe, er ofte at det tar så utrolig kort tid. Jeg har utviklet en særdeles hissig allergi mot alt som "bare tar et par minutter/sekunder". Ergo utfører jeg neseskyllingsprosessen altfor sjelden. Siden jeg for tiden er hyppig oppsøkt av neseforkjølelse og seinere i vår/sommer vil forfølges av pollen, er ellers bruk av nesehornet noe som kunne ha vært til stor hjelp for meg.

Jeg erkjenner det nå. Etter to døgn med kontinuerlig rennende nese, erindret jeg noe om nesehornets såkalte fantastiske egenskaper. Det stod der i all sin blåfargete prakt, stille og forlatt på toppen av badeskapet. Det ble tørket og vasket støv av, brukt, og herlighet... Papirlommetørklene ble liggende stille i nesten ett kvarter etterpå! Hyppigheten av bruken sank også drastisk.

Derav dette blogginnlegget: Et tips til dere og meg selv om hvordan en (kanskje) kan komme lettere til hektene siden selv en liten infeksjon kan sette en ut, og treninger må skippes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar