fredag 27. april 2012

Klubbmesterskap i karate

Den lille fritida mi, og vel så det, har denne uka gått til å arrangere et klubbstevne i kyokushin karate, sove bort sykdom og planlegge overraskelse til familien. To av tre punkter er overstått nå - bare litt planlegging igjen sånn at jeg kan trene igjen selv.

Kata for barn
(Foto: Sven Jonsson)
I går ble det klubbstevne. Selv holdt jeg styr på ungene, og prøvde å gi dem som trengte det noen oppmuntrende ord innimellom. Når det er opp i mot tyve barn, blir det litt vanskelig å få snakket ordentlig med alle sammen. Likevel er det bare å håpe på at alle hadde ei fin gjennomkjøring både av kata og kamp. Jeg var i hvert fall veldig stolt av dem alle. I karate er marginene små, og noen ganger taper man, andre ganger vinner man. Vi fortsetter det gode arbeidet!

Når den litt eldre garde skulle i ilden, tok jeg på meg dommerkostymet. Det er ikke så ille å sitte der på sidelinja med nummerskilt i katakonkurransen og flagg i kampkonkurransen. Det er faktisk ganske ok å se hvordan nivået er i klubben, og å kjenne at det rykker i konkurranseinstinktet. Jeg lurer på om det er forventningen til meg selv eller til meg selv som svartbelte som gjør at jeg ikke stiller opp som aktiv.

Det var utrolig positivt å se to jenter i seniorklassen i kamp i går. De både ga og fikk juling, og den ene klarte også å vinne bronsefinalen. Det betød at de tre i eliteklassen også tok de tre første plassene i klubbmesterskapet. Forskjellen var relativt tydelig, men kan utjevnes dersom de andre blir med mer på kamptreningene i klubben.

Katakonkurransen var et novicestevne, og bar preg av at mange valgte litt for høye kata. En ting er å kunne mønsteret i en kata når man går den på trening. En helt annen ting er å takle stresset med å prestere når en står alene på matta. Da bør man helst gå en kata man er helt trygg på, og selv i ei slik stund kan hjernen spille utøveren et puss. Ikke for det, jeg forstår fristelsen!

Da er det fem måneder til neste klubbstevne, og seks måneder til årets høydepunkt for mange - NNM på Finnsnes.

Jeg selv under NM i Egersund 2000 (foto: Ingunn Jonsdottir)
Se også her med bilder fra stevnet: http://www.tromso-karateklubb.net/2012/04/2012-dojomesterskap-april-resultat

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar