onsdag 4. april 2012

Vårgløtt i Tromsø!

Endelig kom dagen da jeg skulle få prøve ut joggeskoene uten pigger her i Tromsø! Alle værmeldinger (ja, jeg sjekket alle sammen) tilsa at det skulle begynne å snø tidlig på kvelden. Det var derfor litt om å gjøre å karre seg avgårde etter jobb og middag...

Når jeg til slutt kom meg i klærne, hadde det begynt å skye over. Heldigvis var det lyst og fint likevel. Vinden var derimot fullt ut til stede. Isende motvind gjorde sitt til at de første tyve minuttene var utrolig kalde til tross for to lag ull, løpejakke og refleksvest. Kaldest var det på føttene. I tillegg hadde man da begynnerproblemer: Skolissene ville bare løsne, ørepluggene ville ikke sitte i og hanskene var langt fra varme nok. Grunnen til å komme seg videre ble dermed den fantastiske følelsen av noen utrolig gode og lette sko. Det var ikke helt slik at jeg fløy avgårde. Det var vitterligen motvind...

Jeg hadde akkurat snudd da vinden løyet litt og snøen kom. Ikke helt horisontalt, men man kan ikke akkurat si at den dalte heller. Da var det bare å skru opp tempoet og komme seg hjemover. Til slutt ble det syv kilometer, og en finfin tur. For en god start på apriltreningene!


Disse skoene passer for meg! De er uten demping. Jeg legger forøvrig merke til at jeg aldri lander på hælen med disse skoene. Det er naturlig for meg å lande på mellom/forfot. I fjor jogget jeg på meg slitasjeskader med de oppbygde skoene. De merker jeg ikke noe til nå. Jeg krysser fingrene og håper på at andre skader ikke oppstår, og jogger videre...

2 kommentarer:

  1. Folk som har trent mye martial arts uten sko har jo fått litt gratis barfottrening, og du har såpass mye at du lander naturlig på forfot. Da trenger du ikke tenke så mye på å trene deg opp på denne teknikken. Bare fortsett å løp i lettere sko med lav hæl-tå-dropp (jeg antar at mellom 3-9mm passer deg bra). Hvilken skomodell er dette og hva er "droppen" på disse?

    SvarSlett
  2. Du spør vanskelig, Gard! Jeg er rett og slett en amatør av de store når det gjelder sko. For det meste har jeg jo trent uten! Jeg kjøpte disse skoene etter å ha prøvd 10-20 ulike par hos Ivar Rønne. Det er et par Adizero Aegis http://www.adidas.com/running/com/products/footwear/product/V23350/ De virker helt fantastiske, mens joggeren som trør dem dessverre har en begrenset kapasitet... Hvem vet, forresten, kanskje det er disse skoene som skal til...?

    SvarSlett