tirsdag 28. august 2012

Tøffe damer tar tak!

I fjor på denne tida var frykten for overfallsvoldtekter stor, og den spredte seg til hele landet. Alle kampsportklubber, -utøvere og andre som mente de hadde resepten mot overfall og voldtekter, og som mente at litt kursing kunne gi effekt til redde kvinnekjønn, serverte selvforsvarskurs. Og kvinnene, ja, jeg har hørt meldinger om fulle kurs og kurs med venteliste.

Det var et ønske om at jeg skulle bidra til et slikt kurs, og jeg var på nippet. Jeg hadde konseptet klart i hodet, men jeg klarte ikke å ta steget videre. I tillegg sliter jeg med slik kursing. Jeg ser muligheten av at det enten kan gi falsk trygghet eller kan virke helt andre veien.

I stedet har ei av klubbens talenter og jeg gått sammen om å lage reine jente-/dametreninger en gang i måneden for klubbens hunkjønn. Fokus blir å ligge på kamp, styrke og selvforsvar.

Dette blir ikke selvforsvar av det lette slaget. Dette blir selvforsvar for hjernen også.

Kyokushin karate er en fullkontaktsport. Selvforsvarskonseptet må følgelig bli på de premissene. Jeg vil påstå at man redder seg ut av mange situasjoner med å tenke selvforsvar. Å tenke selvforsvar er ikke en fasit, men noe vi kommer fram til i fellesskap. Videre skal vi tørre å stå på, og det tør vi som trener en såpass hard kampsport. Vi trenes opp til å tørre. Vi trener motet og viljen.

Vil du trene opp ditt mot og din vilje? Vil du trene på å tørre? Å trene opp fleksibilitet og styrke og samtidig ha det artig?

Reklamen er faktisk at du kan komme og bli med! Og det gjelder faktisk menn også! Tromsø karateklubb har nybegynneropptak hele september. Andre kampsportklubber har også nybegynneropptak denne høsten. Det er utrolig artig å holde på med. Hiv dere rundt!

Du finner masse informasjon her: http://www.tromso-karateklubb.net/ . Har du noen spørsmål, er det bare å ta kontakt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar