tirsdag 17. januar 2012

Inspirasjon og glede

Januar! I år har måneden vært så utrolig mye lettere enn tidligere. Jeg sier ikke at den er lett, men mye lettere enn de siste årene som har vært preget av diverse febersykdommer, tungsinn tilnærmet mørketidsdepresjon og annet fælt. Januar har tradisjonelt vært måneden der to måneders mørketid har tatt innersvingen på meg.

Selvsagt merkes det i år også. Jeg er ikke i form, har hatt vanskelig for å trene, må legge meg tidligere og alt det der. Likevel ser jeg at livet er i ferd med å bedre seg dramatisk, og jeg tror at det meste av dette kan tilskrives trening. Kanskje ikke alltid treningsglede, men trening.

Etter Mørketidsløpet har jeg gått litt i dvale. Jobbet mye, trent veldig lite, men meditert og sovet mer enn vanlig. Jeg har følt meg kokt i hodet etter en lang dag på jobb, men har ikke gått i kjelleren og fått feber eller blitt ordentlig syk. Ikke ennå i hvert fall.

Bare denne forbedringen har gitt meg inspirasjon. I tillegg er det inspirerende å lese om andre som har hatt veldig positive opplevelser og fått bedret sin livskvalitet radikalt etter å ha startet et nytt liv med svette og slitsomme treningsøkter. I bloggen "Winning the battle within" http://www.motherfitness.com/winning-the-battle-within/ forteller Kellie Davis om sin lange vei mot bedre livskvalitet, og forsøker å inspirere kvinner til å ta bedre vare på seg selv. Fred Arthur Asdal har på sin side skrevet bok om veien fra sofagris til ironman http://www.nrk.no/nyheter/kultur/litteratur/1.7951168. Det handler om å klare dørstokkmila. Ikke bare den første gangen, men mange ganger. Det handler også om å ikke hoppe for høyt over dørstokkmila slik at skadene tar over for gleden.

Jeg overvant årsskiftet med Mørketidsmila. I ettertid har jeg kun hatt rolige treninger, men er tilbake på kettlebells- og karatetrening. Jippi! Jeg leter også etter nye mål nå. Et av dem blir Adidasmila under Midnight Sun Marathon. I mellomtida skal jeg nå minst ett mål til... Jeg må bare mote meg opp litt til!

Sola er snart tilbake her i Tromsø nå. Også den til inspirasjon og glede! Husk å ta vare på lykkefølelsen etter hver gang du har trent!


Spenn beltet, tren videre!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar