søndag 20. november 2011

Beinskjørhet - det kvinnelige livsstilsspøkelset

Når sant skal sies, har jeg egentlig utrolig dårlig peiling på sykdommer. I de siste årene har jeg derimot fått enkelte slike nærmere inn på livet. Nå er det oppdaget beinskjørhet i familien. Beinskjørhet kan være arvelig og skyldes i de fleste tilfeller mangel på østrogen eller et plutselig fall i østrogentilførselen. Menn har gjerne et sterkere skjelett (større beintetthet) enn kvinner, og derfor er det flest kvinner som er berørt av dette.

Røyking (og kanskje også snusing) er en betydelig faktor i utviklinga av beinskjørhet. Foreldrene mine var storrøykere. Selv har jeg bare blitt utledd i mine få forsøk på å utforske fenomenet. Jeg har rett og slett aldri forstått hvordan en klarer å inhalere røyk. Det har vært noen festlattere i det røyken har, etter sigende, sevet ut fra nese, ører og etterhvert munn. Kanskje burde jeg latt skuldrene falle allerede på dette punktet, men trolig har massiv passiv røyking gjort at også jeg har hatt mengder av nikotin i blodet. I dag får jeg allergiske reaksjoner bare jeg må gjennom en stim av røyk på yttersida.

Heldigvis er ikke beinmasse et dødt materiale. Det er høyst levende, og beinskjørhet kan forebygges med - ja, selvsagt - TRENING. For kvinner før overgangsalderen og for menn anbefales all type trening som har med elementer av løping / jogging, hopping og styrketrening med vekting. En kombinasjon vil trolig gi best resultater (hentet fra http://www.nof-norge.org/info/temaark.htm#alle ). På samme sted sies det følgende om trening:
"Trening er ”ferskvare”, og den må holdes ved like hele tiden hvis den skal ha effekt. De offisielle anbefalingene varierer fra å trene tre kvarter til en time tre ganger i uken, til heller å trene noe kortere tid (30 min), men hver dag. Antagelig vil effekten være noenlunde lik, så velg det som passer best for deg. Det man er helt enige om er at det er bedre med litt trening enn ingen trening! Og det er enighet om at effekten blir borte hvis du slutter med aktiviteten. Derfor er det så viktig å finne noe du trives med, slik at du ikke går lei!"

Med andre ord et godt argument for meg, og mange andre, til å jogge videre, til å svinge kettlebells'ene eller løfte andre vekter, til å gå på fjellet, sykle seg svett og også til å trene kyokushinkai.

For dem som ønsker å lese mer om beinskjørhet anbefaler jeg Norsk osteoporoseforenings nettside: http://www.nof-norge.org/ .

Ønsker dere ei skikkelig god treningsuke nå i mørketida!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar