onsdag 2. november 2011

Joggetur i mykt yr


Ikke like uanfektet etter femmer'n i dag...

For et par dager siden fant jeg ut at det ikke er noe poeng i å prøve seg på mila ennå. I dag følte jeg meg så lett og fin i kroppen, at jeg tenkte på fem kilometer løping som en lek.

Tanken varte helt frem til jeg oppdaget at regntøyet måtte på. For å perse på femmer'n ville jeg nok hatt behov for absolutt alle hjelpemidler. Særlig siden jeg ikke har jogget såpass langt på veldig lenge. Rekorden er fra slutten av august, og lyder på 31.12. Ikke imponerende nok, tenkte jeg.

Etter noe famling med spotify og musikkvalg, startet jeg (etter god oppvarming selvsagt) med nedoverbakker for å psyke meg selv opp. Joda, målsetninga holdt i 2,5 km med kilometertid på 5.50. Etter 3 km var jeg fremdeles under 6 minutter, men så var det nok. Jeg tynte meg gjennom den siste kilometeren, og sluttida ble 31.19. Jeg surka faktisk litt, men fant ut at det var et godt forsøk. Nå skal jeg holde meg til intervaller (i mitt tempo) og lavpulsturer, og så får vi se om det blir tre turer i uka. Da skal jeg prøve meg på en femmer til om tre-fire uker. Ønsker meg selv bedre lykke neste gang! Og et ps til dem som sliter med dørstokkmila: Det var herlig å være ute i yret og mørket, men bruk refleks! Bilder? Det var mørkt, dere!

4 kommentarer:

  1. Anbefaler at du ser på McMillan Running Calculator: http://www.mcmillanrunning.com/. Da kan du se hvilket tempo du skal ligge i når du kjører intervalltrening. Baserer seg på din pers på 5 km-løypa di. Det er lenge igjen til Mørketidsløpet og ikke noe problem for deg å fullføre det om to måneder!

    SvarSlett
  2. Det skal jeg gjøre, Thomas! Må bli klar både fysisk og psykisk til et løp tidlig i januar..

    SvarSlett
  3. Husk at du må løpe samme løypa. For min de er det store høydeforskjeller i nabolaget og da kan resultatet være veldig forskjellig. Dessutten det var ikke langt verre enn pers, så det var jo kjempebra!!!

    SvarSlett
  4. Ja, Ania, jeg vet, men for min egen selvfølelses skyld må jeg finne meg ei lett løype nå sånn at jeg kanskje kommer under 30 min. Deretter kan jeg bryne meg litt mer på bakker og slikt... Trodde jo egentlig det skulle gå enda bedre i går, men jeg er jo fornøyd med å ha fullført denne gangen!

    SvarSlett