lørdag 19. november 2011

Lavkarbo - jeg vil ha smør!

NEINEINEI!!!! Jeg følger ingen diett. Heller ikke lavkarbo. Det sagnomsuste lavkarbo. Spis ekte smør, spis bacon, spis rødt kjøtt, spis ditt og spis datt. Pass deg for poteter, ris, pasta og brød - også litt ditt og datt her også. Blant annet så jeg et sted at man ikke skal spise for mye frukt og grønnsaker.

Herregud, for et mas! Har folk glemt helt av slike gammeldagse ord som måteholdenhet eller taleformer som "den gyldne middelvei", velkjent siden Sokrates tid?

I det omfang jeg bruker smør, har jeg alltid brukt ekte smør. Margarin og slikt liker jeg faktisk ikke. Nå om dagen må jeg tråle butikk etter butikk for å lete etter smør. Uten å finne det. En viss forståelse hvordan det var å leve i østblokklandene i min ungdom brer seg. Ikke kan jeg skylde på butikkene. De ønsker jo å tjene penger, og ville sikkert stilt med tonnevis av smør slik etterspørselen er nå. Ikke kan jeg skylde på bondestanden. De gjør nok også sitt beste for å tjene penger, men i denne situasjonen er det vel for få av dem? Skal jeg da skylde på politikerne? Frem for et bedre system for bøndene! Mer smør nå! - Og særlig NÅ siden jeg skal i gang med julebakst og må ta til takke med margarin. Kanskje jeg kan skylde på slankerne? De som ser frem til å se ut som vakre uten pondus i julestasen på julebordene? Huff, jeg forstår jo dem også. Det er ikke gøy å prøve finklærne fra i fjor og konstatere at de er minst et nummer for små.

Jaja, det er bare å håpe på at de lykkelige eierne av ekte smør vet å glede seg, og at de blir skikkelige slanke og fine til jul. Jeg tar det smøret jeg får tak i, spiser min julebakst, og trener til Mørketidsløpet 7. januar. Like greit å leve uten ekte smør til da?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar