onsdag 12. oktober 2011

Nye strategier, gamle mål

Dagens tilståelse: Av og til tar det lang tid før man skjønner at endringer må til. Enkelte ganger må man brenne seg flere ganger før en skjønner hvor lite fornuftig man har vært. Å høre på gode råd, kan faktisk redde en person fra dyrekjøpt erfaring.


Kettlebell. Foto: Sigurd Leithe
 I og under styrketrening har jeg vært flink å høre på fysioterapeuten i mitt liv. Det nytter ikke når jeg er lite flink til å høre på erfarne løpere når jeg skal sette i gang med joggetrening. Jeg har gått altfor hardt ut, og ikke fått trent opp grunnkondisjonen, som rett og slett har vært av kaliberet ødelagt ei stund. Når jeg så styrter avgårde for å nå mine mål raskest mulig, går det som det går - skadene kommer raskt, og målene synes fjernere enn noen sinne. Jeg har derfor tatt til vett, og spurt om råd. Nå skal ukeplanen legges opp for å nå de opprinnelige målene - til slutt.


Det gjelder å ikke være utålmodig (hvilket jeg alltid er og har vært). Det legges nå planer for opptil to karatetreninger i uka, ei intervalltrening, ei roooolig langøkt og to styrketreninger. Om jeg takler dette, skal jeg være strålende fornøyd.



Intervalltrening med NR. Foto: ukjent dame på tur
Målet med jogging er fremdeles å kunne løpe under timen på ei mil og under halvtimen på fem kilometer. I utgangspunktet var faktisk målet å klare det under Mørketidsløpet, men Midnight Sun Marathon er mer realistisk. Da satser jeg på det!

Innenfor karate har jeg vel egentlig nådd alle de mål jeg har satt meg tidligere. Det skal litt til å toppe de resultatene, og eventuelle mål der må jeg faktisk tørre å tenke tanken på før jeg legger en strategi og tidspunkt. Vi får se hva det blir til. For året som kommer, tror jeg det er nok å komme tilbake i karateform, ha det morsomt på treningene og være ei støtte for de andre i klubben.

Det beste av alt nå er at treningsgleden og gløden er tilbake. En venn av meg innenfor Northern Runners påpekte at kurven for treningsglede nå former et smil. Det smilet er det verdt å holde fast ved!




Kyokushinkai karate. Foto: Torfinn Larsen
 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar