mandag 5. september 2011

Barn og karate - instruktørrollen

Hilsen før trening (foto: Ingrid Leithe)
I dag må jeg rett og slett skrive om å instruere barn. Mandager er nemlig min instruksjonsdag.

Jeg har instruert unger innenfor kyokushinkai karate i årene 1993 til 2003, og fra 2010 til i dag. De to-tre første årene var jeg hjelpeinstruktør, mens jeg senere har fungert som instruktør.

Samlet sett ser jeg tilbake på tiden jeg har trent ungene, eller juniorene som vi kaller dem, med glede.

(foto: Ingrid Leithe)
Det som er spesielt med å trene de yngste, er at du må gi så mye av deg selv, og du må være deg selv. Du må tørre å utfordre dine sterke og svake sider - og du må være ærlig og rettferdig (eller i alle fall klar på hvorfor du er urettferdig). Ungene gir alt. De følger deg som instruktør, og dine ord er lov - i alle fall innenfor dojoens grenser. Lover terses hele veien og grensene prøves ut. Det gjelder derfor å ha ungene med seg, ikke mot seg, og det er derfor du må gi hele tiden. De ser rett gjennom deg dersom du ikke er med selv.

(Foto: Ingrid Leithe)
Det har ikke alltid vært like lett å være instruktør. Spesielt i de første årene slet jeg, og det går ennå i bølger. Noen ganger kjenner en på motgang. Mest når en selv er trøtt, sliten og fantasiløs. En tommelfingerregel for instruktører, er gjerne å ha planlagt 70 % av treninga på forhånd. Jeg må innrømme at jeg nesten ikke orker det lenger. Treninga blir nesten aldri som forutsett når jeg har juniorene. Jeg tenker over noen hovedmål for instruksjonen, og prøver å få dem til. Som regel må treninga bli til mens vi er der, for det dukker alltid opp noe underveis. Enkelte ganger tar ungene ting mye raskere enn forventet. Andre ganger går ikke teknikkene inn i det hele tatt.

(Foto: Ingrid Leithe)
Uansett er jeg veldig takknemlig og ydmyk for å få lov til å lære juniorene alt dette artige, tøffe, farlige. Det er et stort ansvar foreldrene deres har gitt meg, og det er bare å håpe og tro at jeg forvalter det på best mulig måte.

Til slutt reklamen: Tromsø karateklubb tar opp medlemmer (fra 6 år og oppover) i hele september. Det betyr at det er mulig å trene i september, mens du bestemmer deg for at du ønsker å fortsette uten å betale. For å få vite mer om klubben, er det bare å sjekke nettsidene http://www.tromso-karateklubb.net/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar