lørdag 2. juli 2011

Styrketrening, slit ergo sum?

Surking: Styrketrening er et slit. Det har alltid vært et slit. Kjedelig. Repetitiv. Grr. Et nødvendig onde. Surking slutt!

Jeg er i den ekstremt heldige situasjonen at min utkårede har funnet en artig måte å trene styrke på. Ja, du leste riktig - artig!!! Det er mulig, altså. Ikke spør meg så mye om hvordan og hvorfor det er så mye artigere enn alt annet jeg har prøvd, men foreløpig fungerer det. Navnet på denne revolusjonerende styrketreninga: kettlebells.

De fleste klør seg i hodet og ser spørrende ut når jeg fornøyd forteller om hvor bra det er å trene kettlebells. Dette er altså en sort vekter som ser ut som gryter uten tut. Man finner ei vekt eller to som passer til det en klarer på hver enkelt øvelse, svinger, presser eller hva øvelsen tilsier en skal gjøre.


foto: Sigurd Leithe
Vi har kjøpt oss et pent utvalg av kettlebells i ulike vektklasser og trener i gjennomsnitt to ganger i uka. Investeringens bonus er at vi kan trene hjemme, begge to i lag. Det er inspirerende å trene sammen, kanskje særlig fordi jeg ikke føler at jeg må presse meg opp i et kiloantall jeg ikke behersker når jeg trener sammen med ham. Det har skjedd før når frk. Konkurranse (altså undertegnede) har trent styrke sammen med andre jenter.. For min del er det å trene styrke for hardt utrolig demotiverende. Jeg trenger heller noen som ber meg ta det roligere og som ser på teknikken i det jeg gjør. Kortere sekvenser på 30-45 minutter er også helt topp. Da får vi i hvert fall presset inn litt trening i en hektisk hverdag.

Om du har lyst å lese mer om kettlebells, kan du se på disse sidene:

http://www.dragondoor.com/

http://www.kettlebellnorway.no/kb/

Selv har jeg ikke lest meg opp på temaet. Det holder at jeg faktisk synes det er gøy å trene styrke. Så langt, så bra. Jippi!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar