lørdag 13. august 2011

Styrke og "irradiation" (bestråling)

Kall meg gjerne elendig på hvilke formula som går for seg i kroppen. Jeg er verre enn ei novise når det kommer til styrketrening og hvordan a virker på b i slike tilfeller. Styrke har alltid vært et tema som har tiltalt gutta (eller menn som blir veldig guttete når temaet tas opp) rundt meg, og de fleste har uttalt seg med mestermine. Når mesterminen tas frem mister jeg interessen. Jeg gidder rett og slett ikke høre på, for det er ingen læring i andres sannheter for min egen del. Jeg må prøve ut selv.

Heldigvis for meg har jeg et nært forhold til en fysioterapeut som også fungerer som min personlige trener på feltet styrke. Utrolig, men sant, har han klart å gjøre det morsomt å løfte jern. I dag viste han meg også en morsom effekt, nemlig "irradiation" eller (be)stråling på bokmål.

Innenfor jernløfting, her kettlebells, kunne jeg prøve strålinga ut på denne måten: Når jeg løfta en kettlebell  ut fra skuldra, og opp i lufta, kunne jeg bare løfte et gitt antall kilo. Når jeg holdt (hardt) rundt ei vekt i den motsatte handa, dvs. den handa som ikke jobbet med løft, klarte jeg å løfte adskillig flere kilo med den armen som jobba med dette. Pussig og artig... Jeg går ut fra at alle mesterne vet dette, for meg var det rett og slett en fin ting å lære om sin egen kropp.

Bilde: Sigurd Leithe

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar